دکتر مهدی صادقی نیارکی در گفتوگو با ایسنا، در خصوص توانمندی جهاد دانشگاهی در حوزه سیستم رانش مترو گفت: مأموریت مجموعه جهاد دانشگاهی از روز تأسیس، ساخت داخل و در حقیقت، بومیسازی تکنولوژی و در ادامه، تجاریسازی و معرفی به بازار مصرف تکنولوژی بوده است
معاون امور صنایع وزارت صمت افزود: این کار بسیار مهمی است. در حمل و نقل شهری درحال تغییر الگو از حمل و نقلهای سنتی به سمت حمل و نقل مدرن هستیم و تابه حال به غیر از بحث خود واگن (تریم داخلی واگن)، اصل تجهیزات یعنی پروپالشن یا همان رانش لوکوموتیو از خارج خریداری میشد
صادقی نیارکی خاطرنشان کرد: طراحی سیستم رانش مترو کار بسیار بزرگی است که جهاد دانشگاهی به آن ورود پیدا کرده است و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شهرداری تهران و سازمان شهرداریها از آن حمایت کردهاند
معاون امور صنایع وزارت صمت تأکید کرد: مأموریت وزارت صمت نیز به همین شکل است. درجایی که یک تکنولوژی بومیسازی و ساخت داخل شده و توان فنی و مهندسی آن اثبات میشود، وزارت صمت حتماً از آن پشتیبانی میکند
صادقی نیارکی افزود: در ادامه ارائه نمونه اولیه، آنچه حائز اهمیت است بحث بیزنسپلن این مجموعه است. حتماً باید به بحث تأمین مالی، تجاریسازی و تولید انبوه در کنار تولید نمونه اولیه فکر شود تا از این توان بسیار ممتاز دانش فنیمهندسی داخلی و نخبگانی که وارد این حوزه شده و قبول ریسک کرده و کار را انجام دادهاند، به نحوه احسن استفاده شود
در جریان بازدید معاون امور صنایع وزارت صمت و هیئت همراه از پروژه سیستم رانش مترو در جهاد دانشگاهی علم و صنعت،طی نشستی روند اجرای این پروژه و توانمندیهای جهاد دانشگاهی در این بخش تشریح شد
همچنین دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی در این نشست گفت: آنچه که از ما انتظار میرود، انجام کار دانشی است و باید به توانمندی جهاد دانشگاهی در حوزههای مختلف توجه کرد. در قالب تفاهمنامه مشترک با معاونت علمی و فناوری، پروژه سیستم رانش مترو به طور کامل در جهاد دانشگاهی انجام شده است و امیدواریم در این مسیر، وزارت صمت نیز از جهاد دانشگاهی حمایت کند
دکتر طیبی افزود: اگر حوزه دولتی بیشتر بر توان داخلی و به شکل درست اتکا کند، نیاز ارزی ما در پروژهها کمتر میشود و منابع مالی از بازار داخلی و به صورت ریالی تأمین میشود و رد این شرایط، ریسک کار کمتر شده و پروژهها به سرعت بیشتری پیگیری خواهند شد
در بخش دیگر این نشست، مهندس حمید آب روشن در تشریح فعالیتهای جهاد دانشگاهی واحد علم و صنعت گفت: یکی از واحدهای فعال جهاد دانشگاهی در حوزه فنی و مهندسی هستیم و صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، سیمان و معدن، فولاد، مس و آلومینیوم، و صنعت ریلی، مخاطبان اصلی این واحد محسوب میشوند
رئیس جهاد دانشگاهی واحد علم و صنعت افزود: کارگاههایی در زمینه تولید محصولات خود در تهران و کرج داریم و کارگاههای R&D در داخل خود دانشگاه علم و صنعت مستقر هستند. مرکز مبدلها و منابع تغذیه صنعتی برای تولید یوپیاسهای صنعتی (ups)، مرکز ترانس رکتیفایرهای صنعتی برای طراحی و تولید رکتیفایرهای جریان بالا، مرکز مهندسی فشار قوی برای تولید تجهیزات فشار قوی، مرکز کنترل آلایندههای هوا، مرکز دکلهای حفاری و مرکز ساخت، اصلیترین مراکز فعال در واحد جهاد دانشگاهی علم و صنعت هستند
در ادامه، مهندس محمد فرزی، مدیر پروژه سیستم رانش مترو در جهاد دانشگاهی واحد علم و صنعت جزئیات ساخت بخشهای مختلف این سیستم را تشریح کرد و گفت: وقتی از سیستم رانش مترو صحبت میشود، تمامی قطعات سختافزاری و نرمافزاری را دربرمیگیرد که کل این مجموعه در جهاد دانشگاهی واحد علم و صنعت طراحی شده است. اتفاق ویژهای که برای اولین بار در این پروژه روی داد این بود که کانسپت دیزاین قطار به طور کامل براساس خطی که مورد نیاز بود، در بخش پروپالشن (رانش) انجام شد
مهندس فرزی با اشاره به زمان تحویل این پروژه گفت: قرارداد ما در این پروژه تا آخر سال ۹۹ بود، اما این کار تا دهه فجر و سریعتر از زمان قرارداد تحویل داده خواهد شد. در صورت حمایت و تأمین بودجه، این ظرفیت وجود دارد که ۱۰۵ واگن (۱۵ قطار ۷ واگنه) را در ۳۰ ماه آماده و تحویل داده شود
شایان ذکر است، معاون امور صنایع وزارت صمت و هیئت همراه، صبح امروز (۲۴ دیماه ۹۹) از پروژه سیستم رانش مترو در جهاد دانشگاهی علم و صنعت بازدید کرده و در جریان جزئیات پیشرفت این پروژه قرار گرفتند