رییس جهاددانشگاهی گفت: اجرای پروژه قطارملی مهمترین پروژه کشور با این حجم از ساخت داخل و با فناوری پیشرفته بومی خواهد بود
موفقیت در ساخت پیچیدهترین قسمت قطارملی در جهاددانشگاهی/نیاز به ۱۰ هزار واگن با گسترش خطوط مترو
به گزارش خبرگزاری ایسنا، دکتر حمیدرضا طیبی با اشاره به چهار بازدیدی که در روزهای گذشته با حضور مسوولان کشوری از پروژه مهم سیستم رانش واگنهای مترو در واحد علم و صنعت برگزار شد گفت: اجرای پروژه قطارملی مهمترین پروژه کشور با این حجم از ساخت داخل و با فناوری پیشرفته بومی خواهد بود، لذا با حضور در این بازدیدها و تشریح توانمندیهای جهاددانشگاهی به سهم خود تلاش کردم تا پروژه قطار ملی با موفقیت به سرانجام رسیده و ساخت داخل و تولید انبوه آن هرچه سریعتر آغاز شود.
نیاز به ۱۰ هزار واگن با گسترش خطوط مترو با اشتغالزایی چند دههزار نفری
وی بابیان اینکه کشورمان در حال احداث خطوط مترو در ۹ کلانشهر (تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، قم، اهواز، کرج و کرمانشاه) است و همچنین تصویبشده تا برای شهرهایی که جمعیت آن به بالای یکمیلیون نفر است، خطوط مترو ایجاد شود گفت: برای راهاندازی این خطوط به هزاران واگن مترو نیاز بوده که برخی این نیاز را به ۱۰ هزار واگن برآورد میکنند.دکتر طیبی در ادامه با بیان اینکه تصور کنید اگر این واگنها و تجهیزات پیشرفته بهکاررفته در آنها مثل بدنه، شاسی و یا بوژی؛ سیستم رانش و یا حرکت، ترمزها، دربها، سیستمهای تهویه، کلیه دکوراسیون داخلی و سایر اجزاء ساخت داخل شود چه حجم عظیمی از محصولات ساخت داخل در کشور تولید میشود؟ گفت: ساخت داخل این تجهیزات، بهرهبرداری از قطارهای مترو، بازسازی و تعمیر و نگهداری آنها، بهصورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال چند دههزارنفری برای جوانان کشور در ردههای مختلف تحصیلی و مهارتی ایجاد میکند.
رییس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه کشورهای همسایه و سایر کشورها نیز یا صاحب خطوط مترو بوده و یا بهسرعت بهدنبال ایجاد آن هستند افزود: جهاددانشگاهی بااطلاع از استراتژی توسعه خطوط مترو و شروع متروی تهران و با اتکاء به تجربیات ارزشمند خود در تولید فناوری مختلف در حوزههای برق و مکانیک، طراحی و ساخت پیشرفتهترین بخش واگنهای مترو بهنام سیستم کامل رانش واگنهای مترو (Full ProPulsion System) را از سال ۱۳۸۳ در دستور کار خود قرار داد.
پیشبینی سهم ۸۵ درصدی ساخت داخل صنعت حملونقل ریلی در برنامه ششم توسعه
وی بابیان اینکه در دور اول مسئولیتم در جهاددانشگاهی و ادامه در سمت رییس واحد علم و صنعت سعی کردیم این کار را در همکاری با یکی از معتبرترین شرکتهای حملونقل ریلی غربی و بهصورت انتقال فناوری تا سقف ۸۳ درصد داخلی سازی انجام دهیم که به علت تحریمها عملی نگردید عنوان کرد: در دور دوم مسئولیت با هماهنگی سازمان برنامهوبودجه و با کمک مجلس شورای اسلامی، بندی را در برنامه ششم توسعه گنجاندیم که از طریق خریدهای خارجی و انتقال فناوری و یا ساخت داخل، سهم تولید داخل در صنعت حملونقل ریلی شهری و بینشهری به ۸۵ درصد برسد.رییس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه علیرغم صدور مجوز خرید ۲۰۰۰ دستگاه واگن با فاینانس خارجی توسط شورای اقتصادی و حتی برنامهریزی برای گرفتن امتیاز انتقال فناوری از شرکتکنندگان در این مناقصات، با خروج آمریکا از برجام شرکتهای اروپایی کنار رفته و چینیها هم به بهانههای مختلف علیرغم واگذاری قرارداد ساخت ۶۳۰ دستگاه واگن به آنها، عملاً اقدامی انجام ندادند گفت: همانگونه که اشاره شد با استناد به ماده ۵۴ برنامه ششم توسعه کشور که توسط جهاددانشگاهی در این ماده گنجانده شد، معاونت علم و فناوری رییس جمهور قبول کرد تا بخشی از منابع موردنیاز برای طراحی ملی یک رام قطار ۷ واگنه مترو را تامین و این پروژه ملی با همکاری متروی تهران، جهاددانشگاهی و شرکت مپنا اجرا شود.دکتر طیبی با بیان اینکه کسب فناوری و طراحی و ساخت پیچیدهترین قسمت این قطار یعنی سیستم کامل رانش آن به جهاددانشگاهی واگذار شد افزود: سیستم رانش شامل سیستم کنترل مرکزی (TCMS)، بخش برق ولتاژ بالا (M.V. Box) سیستم کنترل دور موتورها (MCM)، سیستم تامین برق داخل واگنها (ACM)، الکتروموتورها، گیربکسها، سلفها و مقاومتهای ترمزی است که حدود ۳۰ تا ۳۳ درصد قیمت یک رام قطار را تشکیل میدهند.وی با اشاره به اینکه هر رام قطار معمولاً بسته به جمعیت شهرها دارای ۵، ۷ و یا ۸ واگن بوده که قیمت خرید خارجی هر واگن حدود یکمیلیون یورو است ادامه داد: خوشبختانه ساخت سیستم رانش در جهاددانشگاهی از پیشرفت بسیار خوبی برخوردار بوده و حدود ۸۵ درصد تجهیزات ساختهشده در حال تحویل برای نصب بر روی قطار ملی است.
موفقیتآمیز بودن ساخت پیچیدهترین قسمت قطار ملی در جهاددانشگاهی
رییس جهاددانشگاهی در ادامه به بازدیدهای مسوولان از سیستم رانش واگنهای مترو در پروژه قطار ملی اشاره کرد و گفت: این بازدیدها باهدف اطمینان دادن به آنها برای موفقیتآمیز بودن ساخت داخل پیچیدهترین قسمت این قطارها در جهاددانشگاهی است که هماکنون سیستم رانش ساختهشده در حال نصب در قطار مترو ملی بوده که امیدواریم برنامهریزی شود تا ساخت داخل و انبوه واگنها با تامین منابع موردنیاز پس از راهاندازی موفقیتآمیز آغاز شود.به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر طیبی در پایان با اشاره به اینکه اجرای این پروژه، قطار مهمترین پروژه کشور با این حجم از ساخت داخل و با فناوری پیشرفته بومی خواهد بود عنوان کرد: لذا به سهم خود تلاش میکنیم تا پروژه قطار ملی با موفقیت راهاندازی شده و ساخت داخل آن نیز هرچه سریعتر شروع شود؛ زیرا اجرای این پروژه میتواند الگوی مهمی از امکانپذیری اتکاء بر توان ملی در تأمین نیازهای کشور بهصورت ملی و ایجاد اشتغال عزتمند برای فرزندان میهن اسلامی باشد