به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر حمیدرضا طیبی اظهار کرد: پروژه تولید قطار ملی ابتدای سال ۱۴۰۰ از نظر ما انجام شده بود اما برای اینکه کارفرماها برای استفاده از کار اطمینان داشته باشند باید تست های استاندارد را برای همه حالت ها و الگوهای مختلف مسافر انجام می دادیم البته مسیر مناسب برای انجام تست نداشتیم که مترو این مسیر را در اختیار ما قرار داد. در حال حاضر تنها یک تست باقی مانده که با هماهنگی شرکت بهره برداری این کار انجام می شود.
عضو هیات امنای جهاددانشگاهی ادامه داد: این قطار با تکنولوژی بسیار پیشرفته ایرانی که قابل رقابت با نمونه های خارجی است، ساخته و تمام استانداردها روی آن انجام شده و به راحتی می تواند سرویس های خودش را انجام دهد. این توانمندی به وجود آمده، باعث شده که ما ادعا کنیم که می توانیم قطارهای پرسرعت بین شهری را تا سرعت ۳۵۰ کیلومتر طراحی کنیم و بسازیم البته در مترو به دلیل فاصله کوتاه بین ایستگاه ها حداکثر سرعت ۸۰ کیلومتر است ولی پایه تکنولوژی آن همان است.
رییس اسبق جهاددانشگاهی اضافه کرد: قرار است تا در چهار بسته ۱۰۵ تایی واگن این قطارها تولید شود و اعتبار آن نیز از محل تهاتر نفت تامین شود که برای بسته اول این کار انجام شده است و فقط بحث ترک تشریفات آن باقیمانده تا کار شروع شود و برای ۱۰۵ تای بعدی نیز بودجه پیش بینی شده است.
به گزارش ایسنا دکتر حمیدرضا طیبی در پایان در پاسخ به این پرسش که چه زمانی این واگن ها به ناوگان مترو اضافه می شوند، گفت: حداکثر ظرف یک ماه آینده تست آن انجام می شود و تا دو ماه آینده به ناوگان اضافه خواهند شد.