رییس محترم دانشگاه علم و صنعت از پروژه سیستم رانش واگن ملی مترو و محصول تلاش پژوهشگران جهاد دانشگاهی علم و صنعت ایران بازدید کرد
خلاصه خبر
آقای دکتر ذاکری، رییس محترم دانشگاه و هیات همراه، ۷ بهمن ۱۳۹۹ از کارگاه پروژه «سیستم رانش واگن ملی مترو»، در جهاد دانشگاهی علم و صنعت ایران بازدید و در جریان آخرین اقدامات این واحد، بویژه برای تولید قطار ملی قرار گرفتند.
همچنین در ادامه از سیستم سیمولاتور نمک زدایی بازدید بعمل آوردند.
در این بازدید دکتر صدر (مشاور عالی رییس و مدیر کل حوزه ریاست)، دکتر سیدین (معاون اداری، مالی و مدیریت منابع)، دکتر دوایی مرکزی (معاون پژوهش و فناوری)، دکتر خان میرزا (مدیر دفتر توسعه فناوری، تجاری سازی و کارآفرینی) و دکتر فاضل (مدیر مرکز رشد واحدهای فناوری)، ریاست دانشگاه را همراهی می کردند. هیات دانشگاه، ابتدا با حضور در ساختمان شماره دو جهاد دانشگاهی علم و صنعت ایران (گروه پژوهشی برق جهاد دانشگاهی)، ضمن بازدید از کارگاه های مختلف این واحد، از مراحل پیشرفت پروژه سیستم رانش واگن ملی مترو بازدید به عمل آوردند. سپس ضمن حضور در ساختمان شماره یک جهاد دانشگاهی، با شرکت در جلسه ارائه گزارش فنی با حضور مدیران جهاد دانشگاهی واحد علم و صنعت ایران، گزارش علمی وضعیت پروژه را از مجریان و پژوهشگران این بخش از پروژه تولید قطار ملی دریافت نمودند.
در این نشست، مهندس آب روشن (رییس واحد علم و صنعت جهاد دانشگاهی)، به معرفی واحد و تشریح فعالیتها و توانمندی های واحد علم و صنعت جهاد دانشگاهی پرداخت و مهندس فرزی (مدیر گروه پژوهشی منابع تغذیه و مدیر پروژه سیستم رانش واگن ملی مترو) با اشاره به ابعاد طراحی و تولید سیستم رانش واگن قطار مترو از خصوصیات طراحی و اجرای این پروژه گفت.
رییس واحد علم و صنعت جهاد دانشگاهی در سخنان خود ضمن تشکر از هیات رییسه دانشگاه برای قبول دعوت مرکز، گفت: هدف ما در جهاد دانشگاهی، ایجاد دانش فنی و توسعه تکنولوژی و بومی سازی آن است. وی افزود: پروژه طراحی سیستم رانش واگن های مترو، به دنبال انعقاد تفاهم نامه سال قبل بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق شکوفایی و نوآوری و شهرداری تهران کلید خورد و به دلیل کارهای پژوهشی بسیار ما در حوزه ریلی و بویژه طراحی و ساخت سیستم رانش قطار ملی، به واحد علم و صنعت ایران سپرده شد. مهندس آب روشن توضیح داد: سیستم رانش واگن های مترو، ۳۰ درصد فعالیت اجرایی یک رام قطار را تشکیل می دهد و تا کنون در این حوزه، داخلی سازی انجام نشده بود. وی با تاکید بر اینکه کارهای طراحی و اجرا در بخش رانش واگن های مترو به خوبی پیش رفته است، گفت: در حال حاضر، تجهیزات رانش برای سه واگن تحویل شده است. در ادامه این نشست، دکتر ذاکری (رییس دانشگاه)، با اظهار خوشوقتی از حضور در واحد علم و صنعت جهاد دانشگاهی و آشنایی بیشتر با خدمات این نهاد، ابراز امیدواری کرد این پروژه، باب خیری برای حل مشکل واگن متروهای کشور باشد. رییس دانشگاه تصریح کرد: ما مجموعه جهاد دانشگاهی را مکمل برخی فعالیت های دانشگاه می دانیم و شاخه علم و صنعت جهاد دانشگاهی نیز که از گذشته در حوزه برق و قدرت فعال و موفق بوده است می تواند در زیست بوم فناوری و نوآوری دانشگاه های نسل سوم، سهم بزرگی را بر عهده بگیرد. دکتر ذاکری با تاکید بر لزوم کاهش فاصله بین جهاد دانشگاهی و مجموعه دانشگاه، گفت: جهاد دانشگاهی می تواند در زمینه فعال شدن بخش فناوری و از جمله در توسعه مراکز نوآوری در دانشگاه، گام های موثری بردارد و به نظرم در حوزه برق می تواند متولی باشد چرا که پشتوانه فکری- علمی و سرمایه ای آن را داراست. وی پیشنهاد کرد حوزه ستادی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه، راه های تعامل جهاد دانشگاهی بویژه با مجموعه های فناوری و نوآوری جدید دانشگاه را بررسی نماید. همچنین پیشنهاد کرد: بخش تجاری سازی فعالیت های جهاد در کنار دانشگاه باشد و بتواند از امکانات دانشگاه استفاده نماید. دکتر ذاکری در بخش دیگر سخنان خود گفت: به نظر می رسد جهاد دانشگاهی علم و صنعت با توجه به شروع خوبی که در حوزه واگن های خودکشش مورد استفاده در مترو داشته، می تواند نیازهای ناوگان راه آهن را نیز مرتفع نماید. رییس دانشگاه در پایان تاکید کرد: زیست بوم فناورانه دانشگاهها نیازمند بازنگری ساختاری است و جهاد دانشگاهی باید به عنوان بخشی از این پازل، در زیست بوم جدید نیز فعالانه شرکت نماید و ما در دانشگاه علم و صنعت ایران، از این تعاملات استقبال می کنیم. گفتنی است پروژه «طراحی و ساخت سیستم رانش قطار ملی»، بخش اصلی و فناورانه پروژه طراحی و ساخت یک رام قطار هفت واگنه ملی است که با مدیریت شرکت مترو و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در کشور پیگیری می شود. ساخت کامل سیستم رانش قطار مترو که به جهاد دانشگاهی علم و صنعت ایران واگذار شده، پیچیده ترین قسمت قطار به شمار می رود و تمامی اجزای سخت افزاری و نرم افزاری قطار که تامین و نظارت بر مدارات تامین تغذیه الکتریکی، هدایت و راهبری قطار، مبادله اطلاعات بین زیر بخش های درون قطار و بیرون از آن، نظارت و تامین ایمنی قطار، حرکت، شتاب، توقف و.... را بر عهده دارند، را شامل می شود. جهاد دانشگاهی علم و صنعت ایران در این پروژه ملی، به عنوان «مسئول طراحی و ساخت سیستم رانش قطار ملی»، طراحی و اجرای سیستم رانش قطار، سیستم کنترل مرکزی (TCMS) ، سیستم برق فشار قوی، سیستم کنترل دور موتور، سیستم تأمین برق مصرفی داخل مترو ( ACM )، مقاومت ترمزی، الکتروموتور تراکنش و گیربکس را با ۸۰ درصد توان داخلی به انجام رسانده است. لازم به ذکر است که طراحی و ساخت سیستم های رانش واگن، در گام اول، یک تحول بنیادین در خودکفایی ملی در عرصه های الکترونیک قدرت، مکانیک و الکترومکانیک به شمار می رود. قرار است همزمان با ایام سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، ۳ واگن و تا پایان اسفندماه جاری، کل یک رام قطار، رونمایی و افتتاح شود. در این پروژه هدف نهایی، ساخت داخل به میزان ۸۵ درصد است. با اجرای موفق این پروژه، فناوری طراحی و ساخت واگن های مترو در کشور به دست آمده و در صورت تأمین منابع مالی و انجام برنامه ریزی مناسب، واگن های خطوط متروی کلان شهرهای کشور به صورت کامل در داخل قابل تأمین خواهند بود. بنا بر گفته دکتر طیبی (رییس جهاد دانشگاهی)، اجرای این پروژه قطار، مهمترین پروژه کشور با این حجم از ساخت داخل و با فناوری پیشرفته بومی خواهد بود.
رییس محترم دانشگاه علم و صنعت از پروژه سیستم رانش واگن ملی مترو و محصول تلاش پژوهشگران جهاد دانشگاهی علم و صنعت ایران بازدید کرد